«Τα παιδιά ονειρεύονται μια ζωή γεμάτη νόημα, αξίες και ανθρώπινα δικαιώματα» 28-05-2023

 Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε για 2η συνεχή χρονιά το Μαθητικό Φεστιβάλ στο Λόφο του Στράνη την Κυριακή 28 Μάη 2023,  το οποίο ήταν αφιερωμένο στις αξίες και στα δικαιώματα του παιδιού. 

Ο Σύλλογος μας,  μαζί με τους εθελοντές εκπαιδευτικούς και γονείς είχε σχεδιάσει εργαστήρια για όλα τα παιδιά  από 3-12 χρονών :  


«Ανεκτικότητα- ΑΡΘΡΑ 6 & 15, Δικαίωμα στη ζωή & στην συμμετοχή»  για παιδιά 3-4 χρονών με την μανούλα Ρούλα Συγγούνα & από το ΙΕΚ βοηθών νηπιοβρεφοκόμων η Αδαμαντία Κόκλα.


Με γνώμονα ότι : Τα παιδιά έχουν δικαίωμα στη ζωή, την επιβίωση και την ανάπτυξη, και ότι έχουν δικαίωμα να συναντιούνται, να συνεργάζονται και να συμμετέχουν σε συγκεντρώσεις, αρκεί να μην παραβιάζουν τα δικαιώματα των άλλων και σε συνδυασμό με την αξία της ανεκτικότητας ότι : Είμαστε όλοι μοναδικοί κι έχουμε κάτι πολύτιμο να προσφέρουμε και να μοιραστούμε & ότι αποδεχόμαστε τους άλλους, τον εαυτό μας κι εκτιμούμε τις διαφορές.

Διαβάσαμε το υπέροχο παραμύθι του Eric Carle " Φίλοι για πάντα". Βοηθήσαμε τον ήρωα του παραμυθιού να βρει την αγαπημένη του φίλη μέσω θεατρικού παιχνιδιού. Γνωριστήκαμε καλύτερα με τη βοήθεια της καλτσόκουκλας "Φίλη" και διασκεδάσαμε μαζί της με το παιχνίδι "ασφάλεια στη φωλίτσα". Περπατήσαμε χέρι-χέρι με τους φίλους μας, καθοδηγώντας τους σε αυτοσχέδιο μονοπάτι και αφήσαμε το αποτύπωμα μας σε ένα βιβλιο- ενθύμιο. Τέλος φωνάξαμε "ΦΙΛΟΙ" με την ψυχή μας, ώστε να μας ακούσουν όσοι καταπατούν τα δικαιώματα και τις αξίες μας!!


«Ενότητα –ΑΡΘΡΟ 31, Δικαίωμα στο παιχνίδι»  για παιδιά 4-6 χρονών με τις νηπιαγωγούς Χρυσάνθη  Ζενάκου & Χριστίνα  Ρομπόλα.






Διαβάσαμε το παραμύθι «ένα σπίτι για όλους» του Corr Cristopher , αφού συζητήσαμε για τους ήρωες του παραμυθιού και την ενότητα που είχαν μεταξύ τους , παίξαμε το παιχνίδι της αράχνης για να γνωριστούμε  με το κουβάρι, ακόμη ένα παιχνίδι ενότητας με μπαλόνια, ένα κινητικό παιχνίδι που τα παιδιά χρησιμοποιούσαν μέρη του σώματος ανάλογα με την οδηγία που άκουγαν πχ ακουμπήστε πόδι  χέρι κλπ και ένα παιχνίδι εμπιστοσύνης όπου τα παιδιά γίνονταν μια αλυσίδα κύκλου, ο κύκλος χάλαγε αλλά τα παιδιά δεν έπρεπε να σπάσουν την αλυσίδα…όλα τα παιδιά έχουν δικαίωμα στο παιχνίδι!!!


«Συνεργασία- ΑΡΘΡΑ 12 & 14, Ελευθερία γνώμης & σκέψης» για παιδιά 6-7 χρονών με την ψυχολόγο  Χρύσα  Ματσουκατίδου.





 Στην εν λόγω δράση διαβάσαμε το βιβλίο «Μ΄ αυτή την μπάλα παίζουμε όλοι!» (Μπιγκίττε Βένιγκερ- Εύα Θάρλετ, εκδόσεις Πατάκη) και με αφορμή αυτό συζητήσαμε για την αξία της συνεργασίας και της ομαδικότητας. Μιλήσαμε με τα παιδιά για τον ρόλο της ομάδας, και τονίσαμε ότι μια ομάδα λειτουργεί καλά  όταν τα μέλη της ομάδας ακολουθούν τους κανόνες και συνεργάζονται. Μέσα από συζήτηση, παιχνίδια ρόλων και βιωματικές δραστηριότητες   (π.χ. «Γίνομαι μέλος μιας ομάδας», «Επίθεση Φιλίας», «Ομαδικό Πνεύμα») είδαμε ότι η δύναμη της ομάδας,  η αλληλεγγύη και η συνεργασία έχουν πάντοτε καλύτερο αποτέλεσμα. Επισημάναμε ότι πολλές φορές είναι εύκολο να γίνουμε μέλη μιας ομάδας. Άλλες φορές τα πράγματα είναι πιο δύσκολα! Συζητήθηκαν οι δυσκολίες και τα συναισθήματα που μπορεί να αντιμετωπίζει και να νιώθει κάποιος που δεν θέλει να συμμετάσχει σε μια ομάδα. Μπορεί να νιώθει ντροπή, νευρικότητα, φόβο, αγωνία, άγχος, αμηχανία... Κάποια παιδιά αισθάνονται πιο έντονα αυτά τα συναισθήματα και κάποια άλλα όχι. Για όλα τα παιδιά όμως είναι σημαντικό να νιώθουν ότι θα γίνουν δεκτά από την ομάδα. Μέσα από παιχνίδι ρόλων συζητήθηκαν τρόποι προσέγγισης παιδιών που μένουν εκτός της ομάδας. Σκεφτήκαμε τι θα μπορούσαμε να πούμε για παράδειγμα σε ένα νέο παιδί στην τάξη για να μπει στην «ομάδα» μας. Τέλος, διακρίναμε τις φράσεις που δείχνουν «ΟΜΑΔΙΚΟ ΠΝΕΥΜΑ» και διάθεση συνεργασίας, από εκείνες που δεν δείχνουν ομαδικό πνεύμα κάνοντας ένα μικρό κολλάζ. 


«Σεβασμός- ΑΡΘΡΟ 2, Δικαίωμα στην ισότητα» για παιδιά 7-8 χρονών με τις δασκάλες Κατερίνα  Αμπελά & Αλεξάνδρα Σαϊτανίδου.



 Αρχικά μιλήσαμε για την αξία του σεβασμού, τι σημαίνει και πως μπορούμε να δείξουμε σεβασμό στον διπλανό μας. Διαβάσαμε το βιβλίο "ισότητα, Σιμόν ντε Μποβουάρ", χωρίσαμε τις λέξεις που είχαμε ετοιμάσει σε δύο κατηγορίες -αγόρι & κορίτσι- και στη συνέχεια αναφερθήκαμε στην ισότητα των φύλων. Καταλήξαμε στο ότι όλοι μπορούν να κάνουν τις ίδιες δουλειές, τα ίδια επαγγέλματα, να παίζουν με τα ίδια παιχνίδια ανεξαρτήτως φύλου και δείξαμε φωτογραφίες που να υποστηρίζουν τη συζήτηση μας. Τονίσαμε την αναγκαιότητα να μην υπάρχουν διακρίσεις και να ακολουθούμε τα όνειρα μας ώστε να είμαστε ευτυχισμένοι. Τέλος έγινε μια σύντομη αναφορά στο τι είναι πρόσφυγας και τα δικαιώματά τους. Αναφερθήκαμε στο βιβλίο "φτου Ξελύπη" της Μαριέττα Κοντού , που περιγράφει τον ταξίδι της κεντρικής ηρωίδας-κολυμβήτριας από τη Συρία και την κατάκτηση μεταλλίου στους Ολυμπιακούς Αγώνες με την ομάδα προσφύγων. Τέλος, δείξαμε φωτογραφίες με πρόσφυγες και συζητήσαμε την αναγκαιότητα να τους σεβόμαστε και να τους αποδεχόμαστε ως ίσους.


«Ευτυχία-ΑΡΘΡΟ 13, Ελευθερία έκφρασης» για παιδιά 8-9 χρονών με τις  δασκάλες Δήμητρα Βραγγάλα & Ελένη Σκλαβούνου.




Διαβάσαμε για τη ζωή του Γιαννούλη Χαλεπά μέσα από κόμικ (εκδόσεις Πατάκη) και καταλάβαμε , μέσα από την ιστορία του Γιαννούλη, πόσο σημαντικό είναι να εκφραζόμαστε, να πράττουμε όσα μας κάνουν να νιώθουμε όμορφα!

Ο Γιαννούλης Χαλεπάς, ένας από τους πιο σημαντικούς γλύπτες της χώρας μας, έμεινε για χρόνια μακριά από αυτό που τον έκανε χαρούμενο, επειδή οι δικοί του άνθρωποι δεν τον άφησαν να ασχοληθεί με την τέχνη του. Εμείς, υπερασπιζόμενοι και υπερασπιζόμενες αυτό το δικαίωμά μας, θα μιλάμε, θα τραγουδάμε, θα ζωγραφίζουμε, θα ασχολούμαστε με ό,τι μας ευχαριστεί και μας γεμίζει για να είμαστε ευτυχισμένοι!

Στη συνέχεια, εκφράσαμε στο χαρτί κάτι από τις σκέψεις μας, είτε ζωγραφίζοντας, είτε συγγράφοντας, δημιουργώντας τα δικά μας "μικρά βιβλία" ελεύθερης έκφρασης.


«Υπευθυνότητα- ΑΡΘΡΟ 27, Δικαίωμα για κατάλληλο επίπεδο ζωής» για παιδιά 9-10 χρονών με την θεατρολόγο  Αθηνά  Σαραντίδη & την δασκάλα Αθανασία  Γκλεζάκη.

 



Η κεντρική ιδέα η οποία απασχόλησε τους μαθητές της τετάρτης τάξης δημοτικού και τις εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στη δράση της Ξενοπούλειου Βιβλιοθήκης ήταν η αξία της υπευθυνότητας. Τι ακριβώς είναι η υπευθυνότητα; Πώς αυτή αποδεικνύεται στην καθημερινή μου ζωή; Για ποιους εγώ μπορώ ή πρέπει να είμαι υπεύθυνος; Μόνο για τους ανθρώπους που υπάρχουν γύρω μου ή και για άλλα πλάσματα; Πώς μπορώ να βελτιωθώ στο να είμαι περισσότερο υπεύθυνος; Και τι συμβαίνει όταν παύω να είμαι υπεύθυνος; Αυτά συζήτησαν οι εκπαιδευτικοί με τους μικρούς μαθητές και στη συνέχεια, με αφορμή ένα βιβλίο, έπαιξαν κάποια παιχνίδια με κεντρικό άξονα την ιδέα  της υπευθυνότητας. Πρόκειται για την συλλογή Τα κάναμε θάλασσα το οποίο εκδόθηκε από το Δίκτυο Αναπτυξιακών Εταιριών Νησιωτικής Ελλάδας και το πρόγραμμα Νήσων Περίπλους. Συγκεκριμένα αφηγηθήκαμε την ιστορία Η ουρά στη βάρκα που μιλάει για το θέμα της προσφυγιάς, μέσα από έναν τρόπο τον οποίο οι μικροί μπορούν να κατανοήσουν, να αντιληφθούν σε μια έκταση που συνδέεται με τον δικό τους μικρόκοσμο. Κι αν ήσουν εσύ; Τι συμβαίνει με όλους αυτούς τους ανθρώπους που αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τη χώρα τους λόγω βίαιων συνθηκών τις οποίες δεν έχουν επιλέξει, και πώς μπορώ εγώ να βοηθήσω σε αυτό; Μπορώ μόνο να καταλάβω και να νιώσω, κι ακριβώς εδώ έρχονται τα παιχνίδια ρόλων από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το θέατρο στην εκπαίδευση και οι δράσεις που προτείνει για θέματα ευαισθητοποίησης πάνω σε αυτό το τόσο δύσκολο ζήτημα των καιρών μας.

Τα παιχνίδια, σκοπό είχαν την ενδυνάμωση της αντιληπτικής ικανότητας σε σχέση με το ζήτημα του νοιαξίματος, της φροντίδας και του μεγάλου ζητούμενου, της υπευθυνότητας, μέσα στο πλαίσιο του κόσμου που λέγεται ομάδα, παιχνίδι, φίλοι και παρέα.

Η εγκατάστασή μας εξαρχής σε μια «θάλασσα» με τη βοήθεια μπλε πανιών, βοήθησε ώστε να εισαχθούμε άμεσα στο πνεύμα και στη συνθήκη της τοποθέτησής μας σε μια άγνωστη κατάσταση μέσα στην οποία προσπαθούμε να ανταπεξέλθουμε. Όμως δεν είμαστε μόνοι, γιατί δίπλα μας και γύρω μας έχουμε ανθρώπους που ζουν τις ίδιες δυσκολίες με εμάς και μαζί προσπαθούμε ο ένας να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε για τον άλλον ώστε να βγούμε από την περιπέτεια νικητές.

Οι βιωματικές τεχνικές που προτείνει το Πρόγραμμα Κι αν ήσουν εσύ; (Πανελλήνιο Δίκτυο για το θέατρο στην εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία για τους Πρόσφυγες) το οποίο εφαρμόζεται στη χώρα μας από το 2015, αποτέλεσαν τη βάση της ιδέας για το πώς να μιλήσουμε για την υπευθυνότητα και μάλιστα σε σχέση με ένα τόσο φλέγον θέμα. Έλα στη θέση μου, σε προστατεύω, έρχομαι εγώ στη θέση σου, φροντίζω τον εαυτό μου, φροντίζω εσένα, νοιάζομαι, τρέχω να σωθώ χωρίς να σε βλάπτω, αν πέσεις θα σε σηκώσω εγώ, αν πέσεις είμαστε όλοι εδώ για σένα, μη φύγετε χωρίς τον φίλο μου, είναι μερικές από τις φράσεις που ακούσαμε από τους μαθητές, και που μας δείχνουν ότι μέσα στο παιδί, φωλιάζει η αληθινή έννοια του δοσίματος και της φροντίδας. 


«Αγάπη –ΑΡΘΡΑ 7&8, Δικαίωμα στο όνομα, εθνικότητα, ταυτότητα» για παιδιά 10-11 χρονών με την συγγραφέα  Διονυσία  Πάτρα & την νηπιαγωγό  Αλεξάνδρα Κατσαϊτου .




Ξεκινήσαμε με ένα παιχνίδι γνωριμίας «με λένε…γεννήθηκα στην…την καλύτερη φίλη μου την λένε….» . Συνεχίσαμε με το τι είναι φιλία και τι αγάπη…..ειπώθηκαν πολλές ρωτήσεις όπως : παρέα κάνουμε μόνο με όσους μιλάμε την ίδια γλώσσα??το χρώμα του δέρματος μας κάνει ανώτερους? Τι αγαπάμε περισσότερο στο φίλο μας? Μιλήσαμε για τους καλοκαιρινούς φίλους μας που έρχονται στο νησί… Όλοι έχουμε δικαίωμα να έχουμε ένα όνομα, μια εθνικότητα και ταυτότητα. Στη συνέχεια παρουσιάσαμε τα βιβλία που υπάρχουν στη βιβλιοθήκη και μιλάνε για φίλους και αγάπη όπως: «Η παράξενη αγάπη του αλόγου και της λεύκας» του Χ. Μπουλώτη,  «Εγώ το Τουρκάκι και το Αραπάκι» της Μ. Τόλκα,  « Ο  μικρός πρίγκιπας» του S. Exypery  και η συγγραφέας της «Αέρινης παρέας»   διάβασε το βιβλίο της και συζήτησε με τα παιδιά.

Στον παγκόσμιο χάρτη ψάξαμε να βρούμε ένα φανταστικό φίλο από μια άλλη ήπειρο, του δώσαμε ένα όνομα και στη συνέχεια γύρω γύρω από το ποίημα του Ν. Βρεττάκου «Μικρό ποίημα της φιλίας» ζωγραφίσαμε το χέρι μας με το όνομα μας και το χέρι με το όνομα του φανταστικού φίλου μας. Τελειώσαμε με την συνταγή της αγάπης!!!  

Ήταν μια δράση της Ε.Β.Ε  


 «Ελευθερία –ΑΡΘΡΟ 37, Δικαίωμα στην ελευθερία» για παιδιά 11-12 χρονών με την φιλόλογο  Μαρία  Κοντονή & την δασκάλα Ελένη  Ντελή.

 


Διαβάσαμε τον εθνικό ύμνο μπροστά από το άγαλμα του Διονυσίου Σολωμού. Μιλήσαμε για την έννοια της ελευθερίας και το κάθε παιδί παρουσίασε τη σκέψη του για το πώς αντιλαμβάνεται την έννοια αυτή. Επίσης, έγινε αναφορά στα δικαιώματα που απορρέουν μέσα από την ελευθερία όπου το κάθε παιδί είπε και από δύο διαφορετικά δικαιώματα. Τους δείξαμε υλικό ,όπως φωτογραφίες από πίνακες γνωστών ζωγράφων ( πχ γαλλική επανάσταση όπου η ελευθερία παρουσιάζεται με γυναικεία μορφή και την ακολουθεί το πλήθος,) . Ομοίως διαβάσαμε και κάποια απόφθεγμα Ελλήνων ποιητών όπως του Κάλβου ( θέλει αρετή και τόλμη η ελευθερία) και ακολούθησε ανάλυση πάνω σε αυτά. Μετά την ανάλυση του εθνικού ύμνου και της συζήτησης περί Ελευθερίας, ακολούθησε δραστηριότητα όπου τα παιδιά αποτύπωσαν τις σκέψεις τους είτε μέσω του γραπτού λόγου είτε μέσω της ζωγραφικής.

 

Στην είσοδο υπήρχε έκθεση ζωγραφικής από τα σχολεία :

3ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΑΜΜΟΥ, 6ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ, 5ο  ΔΗΜΟΤΙΚΟ, 2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ, 2ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ, ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΚΑΤΑΣΤΑΡΙΟΥ, ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ 




















και εργαστήρι ζωγραφικής με την νηπιαγωγό Ξανθίππη Ακτύπη.




 

Στη συνέχεια τα 9 Δημοτικά σχολεία παρουσίασαν τις δουλειές τους πάνω στα δικαιώματα του παιδιού:

2ο Δημοτικό σχολείο Ζακύνθου :

Ø Τραγούδια: «Τα παιδιά ζωγραφίζουν»  «Ύμνος της χαράς» «Ειρήνη»  με Β & Γ τάξη.

Ø Με το ποίημα «Πατρίδα» του Ουαρσάν Σαίρ με Β τάξη

Ø Με το ποίημα «Παιδιά του κόσμου»  της Θ. Αργυράκη-Ασαργιωτάκη Ε τάξη.

Β Τάξη 21 παιδιά,  Γ Τάξη 25 παιδιά & Ε τάξη 21 παιδιά.

με τους εκπαιδευτικούς :Καποδίστρα Χαρά, Σπύρου Χρυσάνθη,  Σταύρος Αμπελάς , Όλγα Αθανασσοπούλου & Φωτίου Μαρία.




 3ου Δημοτικό σχολείο Άμμου:

Ø «πως ονειρεύομαι τη ζωή»  Ε τάξη 23 παιδιά

Ø «Ακούστε μας»     Δ1 & Δ2 35 παιδιά & τις Δ, Γ τάξη του ΔΣ Κατασταρίου.

με τους εκπαιδευτικούς: Ζουπάνου Κατερίνα , Γκλεζάκη Αθανασία & Πολατσίδου Μαρία Μωραϊτη Παναγιώτα , Θεριανού Σπυριδούλα




 5ο Δημοτικό σχολείο Ζακύνθου:

 «Δικαιώματα :τα παίζουμε στα δάκτυλα» Δ τάξη 21 παιδιά

με την δασκάλα: Παπαδοπούλου Ιωάννα




 6ο Δημοτικό σχολείο Ζακύνθου:

«Η ιστορία της Unicef»  Δ2 τάξη  19 παιδιά

με την δασκάλα:  Πάντσιου Ελευθερία  


1ο Δημοτικό σχολείο Ρίζας:

«Αν όλα τα παιδιά της γης» Γ τάξη 15 παιδιά

  με την δασκάλα: Αλεξάνδρα  Σαϊτανίδου



Δημοτικό σχολείο Λιθακιάς:

«το όνειρο της χαμένης  πατρίδας» Γ τάξη  15 παιδιά & Δ τάξη 17 παιδιά&  Ε τάξη. .

 με  τους εκπαιδευτικούς: Κόκλα Καλλιόπη, Οικονόμου Αναστασία, Πλουμπή Χριστίνα & Γιαννούλη Αγγελική.


Δημοτικό σχολείο Ορεινής ζώνης:

«Μικρά βιβλία σπουδαία δικαιώματα» Α, Γ,Δ τάξεις 22 παιδιά

με τις δασκάλες: Πόζογλου Μαρίνα & Βραγγάλα Δήμητρα.




3ο Δημοτικό σχολείο Ρίζας :

« Όπου υπάρχει αγάπη»  Δ τάξη, 28 παιδιά.

με τους εκπαιδευτικούς: Ζερμπίσια Δήμητρα  , Κωνσταντινίδου Ελισάβετ & Μουρίκη Αντιγόνη



Εδώ κατεβάζετε το βίντεο της γιορτής:  https://we.tl/t-bosIOv00f1


Ευχαριστούμε: το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην εκπαίδευση, την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, την  Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης  Ζακύνθου, τον Δήμο Ζακύνθου, το  Δίκτυο σχολείων Φρενέ Ζακύνθου, το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του παιδιού, το Living Values in Education, το ΙΕΚ Ζακύνθου τμήμα βοηθών νηπιοβρεφοκόμων , το σώμα  Σαμαρειτών, διασωστών & ναυαγοσωστών του Ελληνικού  Ερυθρού Σταυρού Ζακύνθου , την Ένωση γονέων Ζακύνθου και τις Ξενοδοχειακές επιχειρήσεις Τσουρουνάκης. 





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΕΩΝ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2023

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΕΩΝ - ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ’23